هارای به چه معنیست؟

هارای به چه معنیست؟

نویسنده : اشکان ارشادی از کرمانشاه 

هارای یک صدای بلند از عمق وجود است که صوتی هست که با نیروی شش ها و دیگر عضلات بدن با فریاد از دهان آدمی خارج می گردد و توسط دیگران شنیده می‌شود. این صدا امروزه در میان رزمی کاران باقیمانده است و کاراته کاران بعد از فرود آوردن ضربه ای سخت و سنگین بر پیکر حریف همزمان داد می زنند هارای!!!

هارای به زعم و باور اینجانب یعنی اشکان ارشادی از کرمانشاه همان صدای گرگ است و می دانیم که گرگ حیوان مقدس و توتم ترکان بوده‌است. گرگ همچنین در افسانه‌های امپراتوری روم نجات دهندهٔ رومولوس و برادرش بوده‌است. گرگ حتی در ماجراهای ایران باستان گرچه در نزد پارسیان شوم و بی رحم است ولی همین گرگ پیامبر ایرانی را که در جنگل گمشده بوده ، را شیر می نوشاند و سپس می رود.

گرگ صدایی همانند هارای دارد که این صدا را زمان حمله با فشردن دندان‌های فک بالا بر دندان‌های فک پایین از خود درمی آورد. گرگ خاکستری همچنین مادر چنگیزخان و مغولان به روایت افسانه‌ای است.مسکن اصلی گرگ خاکستری قارهٔ آسیاست و در قارهٔ آمریکا بخصوص آمریکای شمالی نیز مسکن دارد. گرگ در زبان ترکی قورد نامیده می‌شود و گرگ خاکستری نیز به ترکی می‌شود: بوز قورد! (گُرد ،کُرد ،کُرت ، قُرت ، گُرت نیز قابل تبدیل و صاحب تلفظ است. ازین تلفظ های متفاوت کُرد و گُرد و کُرت بسیار قابل توجه است چون در مورد اقوام کُرتی که ساکن زاگرس و آذربایجان و آسیای صغیر هستند در نوشته‌های قدیم موجود است و احتمالا ترکان و کردان باید باشند چون با توجه به علم تبادیل حروف ت می تواند به دال تبدیل شود و همین‌طور بالعکس!!! پس کُرد و کُرت یک نام هستند فقط با تلفظی متفاوت! در زبان ترکی تیل و دیل به معنای زبان است! تلفظ تیل در شرق وجود دارد و ترکان اویغور تیل تلفظ می‌کنند ولی در غرب یعنی آذربایجان و ترکیه دیل تلفظ می‌شود. اویغور تیلی یعنی زبان اویغوری! ترکی دیلی! یعنی زبان ترکی!

آنا تیلی یعنی زبان مادری! که گفتیم که این تلفظ در شرق است و ترکان اویغور و قزاق و ازبک تیل تلفظ می‌کنند.

آنا دیلی! یعنی زبان مادری! که این تلفظ در غرب ناحیهٔ مسکونی اقوام ترک یعنی ترکان اوغوز بخصوص آذربایجان و ترکیه است و همچنین ترکمن‌های عراق و ترکمن‌های سوریه و ترکمن‌های ایران است. در ترکمنستان نیز تلفظ با دال آموزش داده می‌شود ولی در ترکمنستان چند لهجهٔ محلی نیز موجود است که گاه تلفظ با ت نیز به گوش می‌رسد.

توجه ویژه: برعکس کردن اسامی و ساخت اسم جدید که هم خانوادهٔ نزدیک همان اسم اولیه است در زبان فارسی موجودیت واضح داشته و بسیار پرکاربرد بوده‌است. مثلاً شیر را برعکس کنید: می‌شود ریش! شیر چون یال دارد پس با برعکس کردن حروف می توان اسم یا کلمهٔ ریش را تولید کرد. 

گیر که برعکس آن می‌شود ریگ! به ضرب‌المثل توجه کنید: هرچی سنگ است پیش پای لنگ است! سنگ همان ریگ است که به پای لنگ گیر می‌کند! گیر و ریگ!

و...

کلمات فارسی این قابلیت را دارند!!!

حال کرد را برعکس کنید! دُرک به دست می‌آید.!!! سپس دُرک را طبق قواعد علم تبادیل تبدیل حروف کنید یعنی دال در دُرک می تواند ت باشد!!! یعنی دُرک می‌شود تُرک!

من اشکان ارشادی بارها و بارها مقالاتی نوشته‌ام و ثابت کرده‌ام که ترکان آذربایجان و قفقاز و ترکیه با کردان خویشاوندی نزدیک دارند و حتی برخی از طوایف کرد هم خون ترکان هستند.

حال ترک را برعکس کنیم و قاعده‌های علم تبادیل حروف را در نظر بگیریم می‌شود کُرد!!!)

 

در کتاب پروفسور فاروق سومر خواندم که ترکان ابتدا به کرم درختی قُرد می گفته‌اند و از آن بسیار شکایت داشته‌اند و چون گرگ نیز همانند کرم گله های دام ترکان را کشتار می کرد پس گرگ را همانند کرم درختی نامیدند ولی بعدها چون دست آموزش کردند و در حقیقت به نوعی سگ و همیار و همراه آدمی گشت پس مقدس گشت و...

این کتاب را اگر اشتباه نکنم در ۲۹ سالگی به طور کامل خواندم. نام کتاب اوغوزها ، ترکمن‌ها بود. پی دی اف آن را دارم و حتماً باید دوباره به آن نگاهی عمیق بیندازم.

 

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین مطلب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی