۴ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

کشورهای عربی و اینکه عربی در چه کشورهایی فعال و زنده است؟

نویسنده و محقق : اشکان ارشادی از کرمانشاه 

زبان رسمی ، زبانی است که مورد پذیرش دولت و مجلس کشورها قرار گرفته است و رسانه‌ها و روزنامه‌ها به این زبان است و پخش رادیو و ارتباط مدیران و رئیسان آن کشور با مردم با این زبان صورت می‌پذیرد و اتباع این کشورها باید برای دریافت و بهره‌گیری از خدمات دولتی این زبان را بیاموزند.

اما زبان مادری و زبان محلی تعریفی متفاوت دارد. اکنون در کشور ما ایران فارسی دری زبان رسمی است و لهجهٔ معیار فارسی خودمانی یا فارسی تهرانی است که تنها برخی از جراید لهجهٔ کتابی و لفظ قلم و اصول زبانی را رعایت می‌کنند. عربی زبان رسمی بیش از سی کشور است و زبان فارسی ما تا اواخر قاجار بخاطر دارا بودن لغات و اصطلاحات زیاد از عربی ، به این زبان خیلی نزدیک بود و برخی حتی فارسی را لهجه ای کبیر از عربی می دانستند. با روی کار آمدن پهلوی و سختگیری آنان ، این لغات از زبان و مکتوبات مردم حذف شد.!!!

عربی الشرقیه 

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

بحث لهجه در زبان‌ها

نویسنده و محقق : اشکان ارشادی از کرمانشاه 

بحث لهجه در زبان های دنیا یک بحث پیچیده و طویل است و باید یک لهجه را از تمامی جهات بررسی کرد. در عربی علم نحو این مهم را به عهده دارد. در دیگر زبان‌ها یک زبانشناسی خوب و کامل باید صورت گیرد که می‌توان به نوشته‌های علم نحو در مورد زبان‌های دیگر نیز توجه داشت. یک لهجه صورتی از یک زبان واحد است که تحت تأثیر عواملی، تلفظ های متفاوت می یابد که این تفاوت نسبت به زبان اصلی یا لهجه ای است که رسمی شده و صورت معیار یک زبان قرار گرفته است. 

لهجه می تواند لغات بیگانه را بیشتر نسبت به زبان اصلی و معیار ، بپذیرد و از آن‌ها در تکلم استفاده کند.لهجه هایی هستند که آنقدر نسبت به زبان پایه و معیار تفاوت پیدا کرده‌اند که دیگر زبانی مستقل شده‌اند.

برای درک خوانندگان من ناگزیرم که فارسی یا ترکی را مثال بزنم و در نهایت عربی را مثال بزنم! اغلب با وجود اینهمه تحصیل در راهنمایی و دبیرستان ولی بازهم با زبان عربی غریبه هستند پس زبان فارسی و ترکی را مثال می زنم.

زبان فارسی ای که اکنون من می نویسم فارسی دری است! لهجهٔ رسمی و ثبت و ضبط شدهٔ دری!

ولی توجه داشته باشید که فارسی دری در گذشته بسیار پیچیده تر و ثِقل و سخت تر ازین نوشته‌های من بوده‌است. نمونه‌هایی را بعداً برای مثال می آورم ولی فعلاً از امروزه مثال می زنم! به لهجهٔ فارسی تهرونی و لهجهٔ فارسی شیرازی و فارسی تحت گفتار ترکان و لهجهٔ فارسی مشهدی و لهجهٔ فارسی کرمانشاهی توجه کنید.ابتدا لهجهٔ معیار را می نویسم و سپس از دیگر لهجات مثال می آورم.

لهجهٔ فارسی کرمانشاهی

اَری باوا ، ولی دِلِم شِکانیدی! دی یَ وِلِمان کَ بِریمان ، کار داریمان! ساعتَم افتاده رو پنج ، هنوز اینجانَ ایمان ها! دی چَنی بایَ منتظر باشیمان! وَخدا کار داریمان!

ترجمه: آره بابا ، ولی دلم شکستی! دیگر ول کن تا که برویم. کار داریم. ساعت هم از پنج گذشته! هنوز اینجا هستیم. دیگر چقدر باید منتظر باشیم. به خدا کار داریم.!

ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه

یادگیری زبان! از کجا باید شروع کرد؟

نویسنده: اشکان ارشادی از کرمانشاه 

اگر قصد داشته باشید تا زبانی را بیاموزید باید قبل از اهداف و انتظارات خود را کامل بررسی کنید و سپس اقدام به آموختن کنید. مثلاً هدف خود من از آموختن لهجات مختلف زبان ترکی و زبان کردی و بخصوص عربی! خواندن و مطالعهٔ متون و مکتوبات بوده‌است و دیگر هدفم نوشتن و ایجاد ارتباط با افراد این زبان‌ها بوده‌است! و همچنین هدف اصلی من از آموختن این زبان‌ها و همچنین آموختن و مطالعهٔ لهجات دیگر ازین زبان‌ها برای زبانشناسی و نوشتن کتاب کاملی در زمینه تاریخ و جغرافیا و زبان در فلات و ایران و اوراسیا بوده‌است. همچنین قصد داشتم تا همانند زامنهوف زبانی ساختگی ولی اصولی و قاعده مند خلق کنم و اگر او زبان اسپرانتو را ساخت من زبانی با نام بوماسیایی بسازم و...در وهله های آخرین هدفم تکلم بوده‌است.

پس غایت خود را مشخص کنید!!!

۰ ۰ ۰ دیدگاه

هارای به چه معنیست؟

نویسنده : اشکان ارشادی از کرمانشاه 

هارای یک صدای بلند از عمق وجود است که صوتی هست که با نیروی شش ها و دیگر عضلات بدن با فریاد از دهان آدمی خارج می گردد و توسط دیگران شنیده می‌شود. این صدا امروزه در میان رزمی کاران باقیمانده است و کاراته کاران بعد از فرود آوردن ضربه ای سخت و سنگین بر پیکر حریف همزمان داد می زنند هارای!!!

هارای به زعم و باور اینجانب یعنی اشکان ارشادی از کرمانشاه همان صدای گرگ است و می دانیم که گرگ حیوان مقدس و توتم ترکان بوده‌است. گرگ همچنین در افسانه‌های امپراتوری روم نجات دهندهٔ رومولوس و برادرش بوده‌است. گرگ حتی در ماجراهای ایران باستان گرچه در نزد پارسیان شوم و بی رحم است ولی همین گرگ پیامبر ایرانی را که در جنگل گمشده بوده ، را شیر می نوشاند و سپس می رود.

ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه


آخرین مطلب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی