رژیم پهلوی زمین هایی را  به همسایه ها بخشید یا به قول خودش معاوضه!به همراه شناخت کامل بحرین!

رژیم پهلوی زمین هایی را به همسایه ها بخشید یا به قول خودش معاوضه!به همراه شناخت کامل بحرین!

نویسنده و محقق : اشکان ارشادی از کرمانشاه

متأسفانه رژیم پهلوی منطقهٔ زمینی بین دو رود قره سو و رود ارس را نباید و به هیچ عنوان به ترکیه می بخشید! باید می گذاشت همانگونه اشغال شده توسط ارتش عثمانی باقی بماند و نمی بایستی در زمان ترکیه‌ای نوین آن را به آتاتورک هدیه می کرد. علیرغم اینکه خودم یک تیره ام ترک است ولی ترکیه با آذربایجان یعنی با جمهوری نخجوان از طریق همین قسمت مرز خاکی پیدا کرده است. در جنگ چندی قبل ترکیه از همین راه کوچک انواع تسلیحات نظامی و پهباد ها را به نخجوان یعنی قسمت دور افتادهٔ آذربایجان صدور کرد. آذربایجان هم به مرور از نخجوان این تسلیحات را مرموزانه به باکو انتقال می داد. اشتباه رضاخان تنها همین نبوده است بلکه مقادیری دیگر از خاک ایران را به افغانستان و پاکستان و ترکمنستان بخشید و در ازای آن خاک کوچکتری گرفت در صورتیکه شعارش این بود که این قسمت مرزی با تاخت زدن و کمی چشم پوشی باید به مرزی مطبوع و قابل حراست تبدیل شود. ولی بذل و بخششهای او بیشتر از چیزی بود که می گرفت. خانوادهٔ پهلوی خوشبختانه جزایر ایرانی را محکم چسبیدند ولی در برابر یاوه های شیخ نشین ها در مورد سه جزیره نتوانستند کاری بکنند و بدتر آنکه جزیرهٔ مهم بحرین را گذاشتند به صورت مستقل خودش را اداره کند و اکنون در چنگال عربستان است. بحرین ۸۰ درصد شیعه است و حدود ده درصد جمعیت بحرین کرد است و ده درصد هم از دیگر ایرانیان دارد. دو درصد هم فارسی زبان و مهاجران امروزی از ایران نیز دارد. جزیرهٔ بحرین تنها یک جزیره نیست بلکه مجمع الجزایر است و جزایر کوچکش تا نزدیک قطر و سواحل عربستان پراکنده است.! چنانچه اگر در تمامیت ارضی ایران بود اکنون با حضور نیروهای دریایی ارتش و سپاه و استقرار توپخانه های قدرتمند و سکوهای پرتاب موشک و ایجاد دو پایگاه شکاری و پدافند از نیروی هوایی درین مجمع الجزایر عربستان و قطر در حقیقت بیشتر آبراهشان و مسیر دریانوردی ایشان تغییر می یافت و با هزینه‌های بسیار بایستی با دور زدن و طولانی تر کردن راه به انتقال کشتی می پرداختند. بحرین از دورهٔ باستان تا اواخر قرون وسطی بحرین امروزه شامل سرزمین‌های جزیره‌ای است ولی بحرین در گذشته علاوه بر این جزایر دارای سرزمین های دیگری نیز بوده است توجه کنید: بحرین تا اواخر قرون وسطی به منطقه‌ای از عربستان شرقی(شیعه نشین هاى عربستان) و جنوب عراق و کویت و احساء و قَطیف موسوم به سرزمین بحرینبودند. این منطقه از بندر بصره در عراق تا تنگهٔ هرمز در ابتدای خلیج عمان امتداد داشته است.پس بحرین کشور پهناور و بزرگی بوده است و حُسنَش این بوده که با سواحل جنوبی خلیج فارس و با جزایری که درین خلیج وسیع حضور دارند هم ساحل است. همچنین بحرین با آب و سواحل تنگهٔ هرمز و خلیج عمان نیز همسایگی داشته است. چرا می نویسم خلیج عمان؟ چون آب راه گشاد و تقریباً وسیع تنگهٔ هرمز خلیج فارس را به خلیجی مابین عمان و امارات و استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان ایران که همان مکان قدیم است! متصل می‌کند و این خلیج نامش خلیج عمان است که در بسیاری از نقشه‌های جغرافیایی مشهود است نکته و توجه: من اشکان ارشادی متولد ۱۳۶۴ ، خودم نقشه ای بزرگ داشتم که در آن نوشته بود خلیج عمان، دریای اریتره دریای اریتره کجاست؟ ایرانیان پس آنکه سواحل جنوب را راه انداختند و قبلتر نیز ترکان همراه برخی از ایرانیان به آفریقا رفته و از آنجا سرزمین گشوده و نسلی زیبا و دو رگه بنام شیراز پدید آوردند این دریای عمان را دریای راه اریتره نیز می خواندند.

اریتره کشوری است که از اتیوپی جدا گشت و تمام آبراه دریایی اتیوپی را با خود برد بطوریکه کشور اتیوپی با وسعت ۱۱۰۴۳۰۰ کیلومترمربع یعنی دهمین کشور پهناور آفریقا و از کشورهای وسیع دنیا محصور در خشکی است.اتیوپی ۱۱۷ تا ۱۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد. اریتره از شمال و باختر با سودان و از جنوب با اتیوپیو از جنوب خاوری با جیبوتی مرز مشترک دارد و کشور اریتره از شرق با دریای سرخ بیش از ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد. پس خط ساحلی اریتره با دریای سرخ بیش از ۹۰۰ کیلومتر است. مساحت اریتره ۱۱۷٬۶۰۰ کیلومتر مربع است. و جمعیت آن ۳٬۵۴۶٬۰۰۰ نفر است البته نام تانزانیا و زنگبار برای ایرانیان آشنا تر بوده و احتمالاً نفوذ و حضور نیروی دریایی انگلیس درین خطه از کشورمان در جا افتادن نام ها نقش بسزایی داشته است.

و اما بحرین امروزه کجاست ؟ Bahrain یا مَملَکة البَحرَین یک کشور جزیره‌ای در خلیج فارس است که زبانش عربی و بیشتر ساکنین آن عرب هستند. وسعت بحرین ۷۷۸ کیلومترمربع است و علیرغم اینکه هنوز ایران استقلالش را نپذیرفته ولی کشوری مستقل و از کشورهای عربی شده است. متأسفانه علیرغم بیش از شصت درصد شیعه مذهب ولی زیر سلطهٔ مذهب مخالف آنهم از کشور دیگر یعنی عربستان قرار گرفته‌است. زیر نظارت و سلطهٔ مذهب مخالف به شرطی که از ساکنین و همزبانان کشورت باشند مشکلی نیست ولی حکایت بحرین واقعاً عجیب است. بحرین امروزه از ۳۳ جزیرهٔ کوچک و بزرگ تشکیل شده است. که گفتیم هفتصد و هفتاد و هشت کیلومترمربع وسعت دارد. پایتخت بحرین مَنامه است.  کاوی نام بحرین بَحرَین از دو بخش بحر به معنای دریا و ین که یا حالت مثنی و معنای دو تایی دارد یا آنکه در کتابی نادر خواندم ین اگرچه علامت المثنی است ولی علامت جمع نیز می باشد. و در کلماتی مثل راشدین در خلفای راشدین ، دو راشد معنی نمی شود بلکه بصورت جمع خلفای نخستین بیان گشته اند. و می دانیم خلفای نخستین چهارتن بودند. که چهارمین آنان امام اول مذهب بیشتر ایرانیان یعنی شیعه است. ازین چهار خلیفه یکی حضرت علی علیه السلام و دیگری حضرت عمر رضی الله عنه مهمتر از دیگر خلفایند. بحرین نیز باید به معنی دریاها ، چندین دریا باشد و از معنی دو دریا برای بحرین در حالت المثنی پرهیز کنیم.! بحر از جمله لغات عربی است که در فارسی بسیار جا افتاده و از قدیم الایام تا کنون مورد استفاده بوده است و نباید چنین لغاتی را از دایرهٔ زبانی و ذهنی مردم ایران حذف کرد و توجه داشت که افغانستان و تاجیکستان نیز دقیقاً زبان داخل ایران را صحبت می کنند و چنانچه حجم زیادی از لغات عربی و ترکی و انگلیسی رایج در زبان فارسی ایرانی را حذف کنیم بعد از دو نسل نه تنها بچه‌های ایرانی از درک عربی و ترکی و انگلیسی عقب می افتند بلکه کودکان افغانستانی و تاجیک دارای فارسی متفاوتی با ایران می شوند و این یعنی مرگ زبان فارسی دری موسوم به زبان بین اقوام خراسانی یا ترکستانی!همچنین حواسمان به فارسی زبانان کشور ازبکستان نیز باشد.

بحرین شامل پنج استان است:

۱. استان عاصمة که مرکز آن منامه است و منامه پایتخت بحرین است. عاصمه ۹۸ کیلومترمربع است. ۲.استان وسطی ۳.استان مُحَرّق ، با وسعت ۵۶ کیلومترمربع و ۱۳۰ متر مربع. ۵۶/۱۳۰ کیلومترمربع. ۴. استان شمالیه ، با وسعت ۱۳۸/۵۴ کیلومترمربع. ۵. استان جنوبیه ۴۳۸/۸

محافظات البحرین نیز به عربی یعنی استان‌های بحرین!  در بالا نام پنج استان بحرین آمد و باید گفت این پنج استان به همراه جزایر حوار ، مجمع الجزایر بحرین را متشکلند.

 

 

نقشه بحرین به همراه خلیج های کوچک بحرین بخشی از آب بزرگتر یعنی خلیج فارس هستند را می بینید.

جزیره بحرین که در نقشه یک جزیره را با عربستان نصف کرده و جزایر حوا آن دقیقاً نزدیک سواحل قطر است.

 

پرچم و نشان بحرین را نیز بشناسیم

 

پرچم بحرین

 

نشان بحرین

 

 

 

 

 

۰ ۰ ۱ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۱)

س _ پور اسد

۲۵ بهمن ۰۲ ، ۱۱:۳۶

سلام و خداقوت 

مطلب آموزنده ای بود ، یاد گرفتیم .

تشکر


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین مطلب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی